av Daniel Skyle, www.smallchange.se
(OBS: Den här texten får ej användas eller kopieras i någon form, hel eller delvis, utan författarens tillåtelse. Kontakta oss på acu@smallchange.se för frågor.)
Kalligrafi
för tecknet Dao (Tao), Vägen eller Gatan, ett kärnbegrepp både
inom Taoismen och i det kinesiska samhället. Texten är från det första kapitlet i Daodejing,
(Tao Te Ching), Boken om Vägen och Kraften, en av de tidigaste
taoistiska texterna
Inför
föreläsningarna om Taoismen som jag kommer att hålla på
Vuxenskolan i Malmö och i Kristianstad så har jag skrivit den här
kortare översiktstexten om Taoismen (Du hittar länkarna till
föreläsningarna om Taoismen med Daniel Skyle på Vuxenskolan här:
Vuxenskolan Kristianstad 13/4:
http://www.sv.se/avdelningar/sv-sydost-osterlen/kurser/taoismen-och-kinesisk-medicin-rotterna-till-tradet-och-roten-till-halsa-27825 och Vuxenskolan Malmö 26/4 http://www.sv.se/avdelningar/sv-malmo/kurser/forelasning---taoismen-och-kinesisk-medicin--rotterna-till-tradet-och-roten-till-halsa-514670.
Tänk på att föranmälan är nödvändig.)
Jag är själv en utövande taoist inom de gamla och levande traditionerna av taoistisk träning, och har studerat traditionen och tränat inom den i snart 25 år. Jag är också tränad i de gamla delarna av taoistisk Kinesisk Medicin likaväl som den mer nyskapade versionen av äkta akupunktur som finns idag och används på kinesiska akupunktursjukhus. Du kan läsa mer om behandlingarna jag gör inom taoistisk Kinesisk Medicin (daoyi) här: http://www.smallchange.se/node/154.
Taoismen
är en av världen äldsta nu levande andliga traditioner. Det är
först de gångna sextio åren som den har börjat komma hit till
Väst, och det är först nu på slutet av dem som den börjar bli
lite mer känd här i sin fulla version, samma sak som för den äkta
akupunkturen i Kinesisk Medicin.
Taoismen
har kunskaper som testats om och om igen under mer än 2500 år och
som fortfarande kan hjälpa oss att läka och få ett mer balanserat
liv i dagens stressiga samhälle. Lärdomarna inom Taoismen kan lära
oss hur vi sakta börjar förstå – och nära – vem vi egentligen
är, mitt i all den skiftande förändringen som kan finnas i vårt
liv.
För
dig som vill ha en djupare insikt i Taoismen kan jag rekommendera
boken jag skrivit som är den första boken om Taoismen på svenska
som tar upp den fulla traditionen, inkluderat intervjuer med
taoistiska munkar i Kina idag och information om Taoismens texter som
aldrig översatts till svenska tidigare.
Du
kan beställa Taoismen
– Förändringens Tradition: schamaner, bergseremiter och
meditationsmästare
av Daniel Skyle direkt på acu@smallchange.se,
eller om du är patient på våra kliniker så bara fråga, den är
till salu där också. Du kan läsa mer om klinikerna där vi arbetar
med den äkta akupunkturen i Kinesisk Medicin och boka behandlingar
på www.smallchange.se.
Vill
du få mer uppdateringar om Taoismen så gilla vår Facebooksida för
boken Taoismen
– Förändringens Tradition här: https://www.facebook.com/taoismenforandringenstradition.
Jag
är även klar med nästa bok i serien, en bok med essäer om
Taoismen som ger praktiska råd och tips för att hjälpa oss i vår
hektiska vardag här i Väst. Den borde komma ut under 2017. Längre
fram kommer även en bok med intervjuer med eremiterna i Kinas berg,
förhoppningsvis under 2018.
Taoismen
är en mycket stor och detaljerad tradition som kräver enorma
mängder träning och studier att sätta sig in i, så den här
texten är bara ett litet skrap på ytan. Däremot känns det viktigt
att börja sprida mer information vad Taoismen är och hur det
funkar, så att folk i Väst börjar se den faktiska traditionen, som
tidigare bara existerat i Kina i sina mer än 2500 år.
Välkommen
in på föreläsningarna och på klinikerna i Malmö och
Kristianstad, och jag hoppas att du har glädje av texten!
Japansk
målning av yin och yang.
Taoismen
– Daojia
Taoismen
är en urgammal andlig tradition i Kina. Det är den näst äldsta
utöver den inhemska kinesiska schamanismen – som i sin tur formade
Taoismen. Taoismens synsätt har påverkat hela Kinas kultur, och
tillsammans med Konfucianismen är den en av de två stora pelarna
för det kinesiska samhället.
Den
är en tradition som helt genomsyras av en organisk syn på
universum, att allting och alla varelser som finns egentligen är del
av en och samma väv, den man inom Taoismen i brist på bättre ord kallar
för Dao,
Vägen (eller snarare något mer alldagligt, som Gatan) bara så att
man har ett ord att använda för det.
De anser att ingen kan förstå Dao, man kan bara röra sig allt mer tillsammans med det. Det finns specifika träningstekniker för detta, som en taoistisk utövare gör under många decennier av träning.
De anser att ingen kan förstå Dao, man kan bara röra sig allt mer tillsammans med det. Det finns specifika träningstekniker för detta, som en taoistisk utövare gör under många decennier av träning.
I
meditationsträningen bygger de allt mer upp en kärna av jing,
stillhet, och i en av Taoismens urgamla träningstexter från 300 f.
Kr. rekommenderar man taoister att alltid följa rådet neijing,
waijing: ”stilla inuti,
vördnadsfull utanpå”.
Taoistisk utövare i Wudangbergen i södra Kina.
Dao
(ibland felaktigt kallat Tao) och att hitta balans i dansen av
förändring
På
kinesiska heter Taoismen Daojia.
(När mandarin skulle uttalas på västerländska språk så var en
tidig version Taoism, det är därför det är vanligt att se det
skrivet så. Idag använder de som kan ämnet Daoism istället, då
det är uttalet på kinesiska. Jag brukar varva dem i mina texter.)
Dao
har ingen personlighet, som de kristna versionerna av en gud, utan
taoisterna ser det som en naturlig funktion i universum, summan av
allting som när allt, flyttar allt, placerar allting på rätt plats
och hjälper allting att utvecklas framåt. Man har även djupgående meditationsträning fokuserad på Dao när folk väl tränat länge nog för att vara på den nivån.
Även
om ordet Dao
är del av själva namnet på Taoismen så är det sällan taoister
pratar om Dao. Det är för stort. Man pratar om en massa andra små
saker, små steg på vägen, små saker som gör det lättare att
förstå den enorma förändringen som Dao är. De ser dem som
ekollon som kan bli en stor ek med djupa rötter och högt lövverk
dränkt i solsken.
Du
kan läsa mer på djupet om Tao och vad det innebär i Taoismen
– Förändringens Tradition
av Daniel Skyle.
Taoistiskt
eremitage i Zhongnanbergen i västra Kina. Jag har själv varit och
tränat där.
Den
praktiska andliga träningen som är Taoismen, och avslappning och
öppenhet – song
och tong
Taoismen
har ett stort och noggrant system för andlig träning. Egentligen är
Taoismen ett stort och noggrant system för andlig träning, det är
det själva traditionen är.
Allt i Taoismen bygger på praktisk träning i ett stort system som väver samman meditation, olika sorters qigong och exakta sätt för hur man använder de båda tillsammans i sin vardag genom livets alla förändringar.
Allt i Taoismen bygger på praktisk träning i ett stort system som väver samman meditation, olika sorters qigong och exakta sätt för hur man använder de båda tillsammans i sin vardag genom livets alla förändringar.
Det
är träning som mycket få verkligen kan på djupet, och att hitta
någon som lär ut den brukar vara svårt då de riktiga utövarna
har en tendens att gömma sig och röra sig osynligt i världen medan
de tränar, det taoisterna kallar mingyi,
”att dölja sitt ljus”.
Två
vanliga begrepp är song,
avslappning, och tong,
öppenhet.
De
börjar ofta med att lära ut teknikerna runt song,
avslappning (med en känsla av öppenhet i sig, och vakenhet; alla
kinesiska ord är tredimensionella med flera betydelser inuti. Inom
Taoismen och Kinesisk Medicin, liksom kinesiska kampkonster, är de
också ofta koder för kunskap som läraren måste lära ut för att
man ska förstå, och olika lärare har olika kunskapsdjup).
Song är ett enkelt ord, men man tränar det i allt mer djupgående tekniker, steg för steg, där personen lär sig att slappna av först enkla saker, som sina händer, och sedan i allt mer avancerade träningssteg i olika delar av sitt sinne, sin barmhärtighet, sina känslor och sin verklighetsuppfattning. För varje steg av song som man kan göra och har förstått, desto mer rör man sig lite lättare med Dao.
Tong
betyder både ”öppenhet” och ”sammankoppling”, som att släta
ut ett stycke tyg. Taoismen anser att allting sitter samman: alla
människor och alla varelser och allting i universum, och att Dao,
Vägen, är den största väv som finns, där allting rör sig och
utvecklas medan Dao när dem på deras väg.
(Inom
Kinesisk Medicin är begreppet tong det högsta möjliga: när
personens system bara är öppet och fritt, i harmoni med sig själv
och sin omgivning. Här ser man en intressant skillnad i
västerländska och gamla kinesiska synsätt, för i Kinesisk Medicin
är den hälsan avslappnad, utan spänning och odramatisk, medan den
nuvarande bilden av riktigt bra hälsa i västerländska samhället mer är en
Friskis&Svettis-instruktör.)
En
äkta taoistisk utövare har enorma mängder kunskap och
träningsmängd på en nivå som ofta motsvarar samma som hos en
olympisk atlet. Det är dessa människorna som skrev de taoistiska
klassiska texterna. Men det är sällan de väljer att visa detta.
Det är vanligare att de väljer att dölja sitt ljus, omfamna
enkelhet, och arbeta med guigen,
att Återvända till Roten, i tysthet, med andlig träning under ytan
som få människor i deras omgivning någonsin känner till.
Huashan,
ett av Taoismens heliga berg. Det har funnits taoistiska eremiter i
Kinas berg sedan urminnes tider. De lever där och tränar än idag.
Taoismen
och studierna av förändring och enkelhet – bianhua
och baopu
Andra
delar av Taoismen i deras sätt att sakta förstå Dao är studiet av
förändring, bianhua.
Där
har de ett stort system för att börja bli allt mer avslappnat
närvarande i vardagen genom meditationsträningen, och i att forska
i hur olika sorters förändring sker tills de rör sig allt
smidigare och smidigare med den likt en surfare som rider på en stor
skimrande våg i solskenet.
Del
av forskningen i förändring är baopu,
Att Omfamna Enkelhet. Bit för bit förenklar man sitt liv, och sig
själv; bit för bit släpper man blockeringar och programmeringar i
sitt ego och i det röda dammet man har med sig i livet. Bit för bit
blir man allt enklare, allt mer sig själv, allt mer bara sin egen inre
natur med enkelhet, klarhet, barmhärtighet och balans, och ett
avslappnat hjärta i tillvaron.
Yin
och Yang och ba
gua,
de Åtta Trigrammen, som är vidareutvecklingar av Yin och Yang.
Trigrammen är del av Taoismens schamanistiska rötter, och det finns
mycket exakta system för att träna med trigrammen i taoistisk
meditationsträning. Detta är den egentliga roten till boken Yijing
(I Ching) Förändringarnas Bok,
som blev mycket populär i förenklad form hos hippies och senare
inom New Age i Väst.
En
del av Taoismens stora system för andlig träning är mycket
specifik qigong av olika sorter beroende på vilken nivå utövaren
är. Dessa vävs sedan samman med meditationsträningen på olika
sätt, allt eftersom man arbetar med olika fokus och allt djupare
nivåer i Taoismen. Träningen måste vara säker för ens fysiska
och mentala hälsa, och taoistisk träning går aldrig att lära ut
på workshop eller korta kurser. Det är extremt ovanligt att hitta
en äkta taoistisk utövare som dessutom vill lära ut systemet till
en elev i decennier, vilket krävs om man ska kunna träna det säkert för sin egen hälsa. Du kan läsa mer om hur taoistisk träning är
uppbyggd i Taoismen
– Förändringens Tradition av
Daniel Skyle. I videon kan du se Baguazhang,
en mycket avancerad stil baserad på taoistiskt cirkelgående som man
senare gjort till en kampstil, vilket är den vanligaste versionen
man hittar idag. Från början lärdes den bara ut till folk som
redan var mycket skickliga på andra kampstilar, men idag lärs den
tyvärr ofta ut till nybörjare i Väst som saknar både kunskap och
kropp för att kunna tillgodogöra sig stilen säkert. När folk
frågar mig om lärare brukar jag rekommendera till Soto Zen:
http://www.soto-zen.se/LundsZendojo.htm.
Taoismen
och karma och studiet av rött damm
En
del av Taoismens träning är begreppet rött damm, hongchen,
där de inkluderar karma.
Rött damm anser taoisterna är allt som fastnar på oss, allt skräp, alla programmeringar, alla blockeringar som vi drar på oss under livets gång. Egot som skapas i oss utgörs till stor del av vår karma, av vårt röda damm. Under det finns däremot det som Taoismen kallar xing, vår egentliga natur, den vi egentligen är. Vår egentliga natur finns under programmeringarna som kan ha påtvingats oss av andra, och som ibland kan forma oss på negativa sätt.
Rött damm anser taoisterna är allt som fastnar på oss, allt skräp, alla programmeringar, alla blockeringar som vi drar på oss under livets gång. Egot som skapas i oss utgörs till stor del av vår karma, av vårt röda damm. Under det finns däremot det som Taoismen kallar xing, vår egentliga natur, den vi egentligen är. Vår egentliga natur finns under programmeringarna som kan ha påtvingats oss av andra, och som ibland kan forma oss på negativa sätt.
Ju
mer vi öppnar vår inre natur, desto mer klarhet, barmhärtighet och
balans öppnas i oss. Desto mer förstår vi hur människor fungerar,
och desto mer visdom får vi om hur universum rör sig.
Inom
Taoismen kallas detta för xiuxing
– att nära sin äkta natur, att träna så att man allt mer ser
och förstår det som verkligen är en själv.
När man väl kommit till specifika nivåer inom det så börjar man
titta närmare på hur Dao verkligen fungerar.
På resans gång tränar man också aktivt på att bli en allt mer balanserad och barmhärtigare människa i sin vardag. Som en taoistisk munk i Kina sade till mig, ”Vi måste bli goda människor innan vi blir människor av Dao.”
På resans gång tränar man också aktivt på att bli en allt mer balanserad och barmhärtigare människa i sin vardag. Som en taoistisk munk i Kina sade till mig, ”Vi måste bli goda människor innan vi blir människor av Dao.”
Det finns många träningsnivåer och olika sorters träning inom begreppet rött damm i Taoismen. Ju
mer man tränar, desto friare blir man från sitt eget röda damm,
och desto mer klarhet,
barmhärtighet och balans öppnas i oss och i hur vi rör oss i vår
omgivning. Ju
friare vi blir från vårt röda damm, desto mer slutar vi anse att
föremål eller nya prylar är viktigast, och förstår allt mer hur värdefulla andra
varelser är.
Altare
i Vita Molnets Tempel i Peking, tillägnat Qiu Chuji (också kallad
Qiu Changchun, ”Den Eviga Våren”), en mycket känd utövare inom
Taoismen som under 1100-talet utvaldes att träffa och ge råd till
mongolernas Storkhan Djingis Khan. Du kan läsa mer om honom och
deras möte i Taoismen
– Förändringens Tradition
av Daniel Skyle. En av Qiu Chujis medelever var den
taoistiske mästaren Ma
Danyang, en av de kända akupunkturläkarna i Kinas historia.
Tre
sorters Taoism och Taoismen som skapats bara i Väst
Den
första och äldsta är Daojia,
Klassisk
Taoism eller
Levande Taoism.
Det är här man hittar kärnan av traditionen som bygger helt på
praktisk andlig träning i det stora och exakta systemet som utgör
Taoismen. Den tidigaste träningstexten vi har från Levande Taoism
är Daodejing
(Tao Te Ching), Boken
om Vägen och Kraften,
som antagligen skrevs mellan 400-500 f. Kr.
Sedan
på 100-talet e. Kr. kommer Daojiao,
Religiös Taoism,
där man skapat en Taoism i form av organiserad religion. Den
Religiösa Taoismen har tagit många av meditationsbegreppen inom den
Levande Taoismen och gjort om dem till gudar som man tillber och
offrar rökelse till i dagens tempel. (Det finns även Folkreligion i
Kina, del av de gamla schamanistiska bygudarna med inlån från flera
andliga traditioner. Den väver ibland ihop med Religiös Taoism,
framförallt i mindre byar ute på landsbygden.)
På 1960-talet började det skapas en helt västerländsk form som kallas Filosofisk Taoism. Den har framförallt blivit populär inom New Age och akademia, och kommer från människor som läst översättningar av de gamla taoistiska texterna utan att kunna träningen eller känna till den faktiska Taoismen i Kina. Den Filosofiska Taoismen kan fortfarande vara en fantastisk ingångsport till att börja slappna av och ändra sitt sinne med hjälp av grundidéerna i de gamla texterna.
Dr Wang, en av våra lärare, en mycket känd akupunkturläkare som arbetat i Peking i mer än femtio år. Han är diagnostikspecialist, vilket är en anledning till varför vi tränar för honom. Hur skicklig akupunktören är på diagnostik avgör mycket av hur hög behandlingseffekt de får hos patienten.
Taoismen
som rötterna till den äkta akupunkturen i Kinesisk Medicin
Kinesisk
Medicin har en stor del av sina rötter och synsätt i Taoismen.
Synen på människan som en organisk helhet verkar till stor del
komma från Taoismen, och många begrepp från taoistisk andlig
träning går igen i Kinesisk Medicin. Under föreläsningarna kommer
vi att titta närmare på detta.
Taoismen
har även specifika kunskaper om hur man använder andlig träning
som del av Kinesisk Medicin, det man kallar Yidao,
Medicinens Väg.
Vi
kommer också att diskutera mer om de klassiska texterna i Taoismen
och hur de innehåller träningskoder som används tillsammans med
det stora systemet för andlig träning i Taoismen, och som lärts ut
från lärare till elev i en obruten tradition som går många tusen
år tillbaka.
Under
föreläsningarna kommer du även att få se foton från taoistiska
tempel och bergseremitage i Kina, och få inblickar i hur taoistiska
utövare existerar dolda djupt inne i Kinas berg. Ibland är de
synliga i dagens tempel av Religiös Taoism, ibland helt dolda i byar
och städer världen över där de bara tränar, tystlåtet och
enkelt, och använder vardagens förändring och röda damm till att
bli allt mer avslappnade, klarare, mer balanserade och barmhärtiga,
och allt mer ett med Dao.
Daniel
Skyle ©
2016. Texten får ej användas i någon form, elektronisk, tryckt
eller annan, helt eller delvis, utan överenskommelse och författarens godkännande.
För frågor, kontakta oss på acu@smallchange.se.
Daniel Skyle är akupunktör, journalist, författare och
professionell föreläsare. Han är utövare inom nu levande
taoistiska traditioner och har tränat i traditionen i mer än tjugo
år. Han har kliniker i Malmö och Kristianstad och tar emot
patienter från hela Sverige. Du hittar hans kliniksida på
www.smallchange.se
och om du gillar oss på Facebook så får du uppdateringar om
nyheter direkt när de sker –
https://www.facebook.com/SmallChangeAcupuncture.