(Kort
not: jag skrev den här bloggposten efter att i flera år på mina
kliniker sett hur patienter här i Väst helt saknade kunskap om vad
läkning är. Hantering av symptom, ja, det fanns, men all kunskap om
läkning och vad det faktiskt innebär att läka saknades helt...
Vilket är så sorgligt och så skrämmande att vi saknar, och det
skapar en maktlöshet för de flesta i vårt samhälle. Den här
bloggposten skrev jag från början på engelska 2012, och den ger
läsaren en första kunskap om vad läkning kan vara, en struktur för
hur man själv läker, och en insikt i hur enormt mycket vi kan
hjälpa andra människor läka om vi vill. Jag har dessutom lagt till
ett nytt stycke om hur man läker shen, vårt sinne. Hoppas du
har nytta av den. DS.)
Vad
innebär det att läka?
Det
är den stora frågan. För en del människor kan det dominera hela
deras liv. Antingen i sättet de får en chans att läka eller hur de
lägger livet på att leta efter den. Ibland vet de om att de letar
efter att läka – men ibland går de bara genom livet med bitar av
brutet glas i sitt hjärta, eller med sjukdomar som de varken kan bli
av med eller bli vän med.
I
den här bloggposten ska vi prata om läkning, läkekrisen – mer
korrekt kallad läkechansen – och hur akupunktörer eller
vårdutövaren och vi alla kan bli en katalysator för
läkning.
Smärta,
problem och sjukdomar kan drabba oss alla. En del människor har liv
med mindre av det, en del har mer; skadorna kan vara subtilare men
djupare, eller större men lättare att läka. Jag tror att på vår
väg genom livet så letar de flesta människor efter läkning på
ett sätt eller annat.
Det
kräver mod att läka. Det låter kanske konstigt utifrån – det är
väl självklart att vi vill läka om vi är skadade, eller hur? Men
läkning innebär också att erkänna våra sår och att börja bli
fri från dem för att bli helare igen. Detta är del av den
ursprungliga etymologin för ordet på engelska, to heal,
innan det nyligen blev inlånat till andra betydelser i New Age.
”Heal” kommer från hale, som i sin tur betyder
”hel”. Läkning gäller att tillåta oss att återigen bli
helare, att låta bitarna läka samman igen och bli starkare och
visare.
Synvinklarna
som de flesta österländska traditioner har är att om vi tillåter
oss själva att läka så läker vi samtidigt hela världen. Allting
sitter ihop; våra sår kommer att eka i andra liksom deras ekar
litegrand i oss.
Genom
att acceptera läkning kan vi också börja hjälpa andra. Vi kommer
att diskutera det här längre fram i texten när vi tittar på hur
vi själva kan bli katalysatorer för läkning.
Sjukdom
är inte bevis för att du har misslyckats, utan snarare en väg mot
bättre hälsa, ett bättre tillstånd av balans. Det kan vara ett
tillfälligt tillstånd. Sjukdom kan vara nödvändig om ditt gamla
tillstånd var för spänt. Det kan finnas två sorters läkning. En
som tar dig tillbaka till tillståndet du hade innan. Även om detta
ofta verkar bra, tänk på att nästan alla elementen som skapade din
sjukdom fortfarande kommer att finnas där. I mer allvarlig sjukdom
så krävs utvecklande läkning – läkning som tar oss bortom
personen vi var, personen som hade lätt för att få den sjukdomen i
första hand. Om inte den sortens läkning sker så kommer du att bli
sjuk igen på samma sätt. Sjukdom kan vara en väg till bättre
hälsa.
– McDermot
and O´Connor, NLP
for Health,
s201.
Läkning
Inom
Taoismen läggs mycket träning på att förstå och bli vän med
förändring. De studerar förändring på djupet, och har strukturer
för att se och förstå hur den fungerar i vår vardag, mitt bland
kaffekoppar, papper på jobbet eller de skrikande ungarna där hemma.
Att
läka är att tillåta oss att skifta från ett tillstånd till ett
annat. Det är att skifta från ett sårat tillstånd till ett där
vi är helare och fortsätter att läka.
Inom
Taoismen skulle skiftet mellan ett sårat tillstånd till ett mer
läkt kallas hua, en transformation. Det är inte bara
förändringen från en dag till nästa, att gå upp, borsta
tänderna, göra en ny kopp kaffe dag efter dag, soluppgång efter
soluppgång; en hua är när vi växer och förvandlas till
något annat. Ibland måste vi lära oss viktiga läxor på vägen,
läxor vi inte alltid vill lära oss men som är enormt viktiga för
vår utveckling och livet som vi har.
Många
gamla andliga traditioner i Öst anser att våra olika sår och
sjukdomar är del av kunskapen vi måste lära oss för att förstå
och utvecklas i livet.
Synen
i Klassisk Kinesisk Medicin, det gamla systemet innan Traditionell
Kinesisk Medicin skapades på 1950-talet, är att vi är en helhet.
Alla våra bra saker och dåliga saker är ett; våra sår påverkar
hela oss, men hela vårt system har också färdigheter och kapacitet
att läka dem.
Läkaren
som har en negativ effekt på sina patienter borde bli patolog eller
anestesiolog. Om patienten mår sämre när de har träffat dig så
har du fel jobb.
– J.
Blau, ”Clinician and Placebo”, Lancet 1 (1985), s344
Istället
för läkekris kalla det läkechans
Del
av läkning är ibland vad vissa kallar ”läkekris”. Jag föredrar
att kalla det läkechans. Det är helt enkelt en del av
läkeprocessen då vi träffar på och rensar ut en del av gifterna
och såren som vi bar med oss. De kan vara fysiska, känslomässiga
eller mentala; reaktionen är helt enkelt del av tiden det tar att
bromsa från en hög hastighet till en lägre i vårt liv, det jag
pratar om med mina patienter om och kallar bromssträcka.
Efter
en läkechans brukar vi känna oss lättare och friare och gladare –
och sedan fortsätter vi att läka ännu djupare och bli oss själva
ännu mer, och verkligen njuta av livet vi vill leva.
I taoistiska termer så är detta del av de första stegen efter förändringen som kallas hua: detta är sånt vi kan känna i de tidiga stadierna av läkning. Som den taoistiske mästaren och akupunkturläkaren Jeffrey Yuan säger: ”Om du talar om en läkekris så är kroppen och sinnet redan starka nog att hantera den.”
Om du går igenom en läkechans så är detta tecken på att du redan har hållit på att läka en längre tid. Annars skulle din kropp och sinne inte tillåta dig att släppa mer, och att hitta mer frihet och helhet genom en läkechans.
Det
är mycket bra att försöka vara närvarande i processen från sämre
hälsa till bättre, eller från sårad individ till helare människa.
Det är inte alltid vi kan vara närvarande i det, men även om vi
bara kan göra det lite så är det en enormt stor sak. En del
andliga traditioner använder medvetet den träningen i närvaro
under sjukdom eller problem som en äkta meditationsträning.
Om
vi är mer närvarande i stadierna av läkning är det också ännu
lättare att se vad som går bra, och hur vi kan göra nästa stadie
lättare.
Om
vi tittar på processen i sig, tittar på den som helhet, ungefär
som att titta på ett helt hus istället för bara ett rum av det, så
kan vi sätta oss ner och skriva en lista eller en kronologisk
tidslinje över vad som har hänt och allt som har blivit bättre.
Vad kan du lära dig från erfarenheterna du har haft? Vad var
användbart för dig? Vilka saker i ditt liv öppnades och blev
större, trots att du själv gick igenom smärta samtidigt? Vilka av
de lärdomarna är användbara för oss att ta med in i framtiden så
att vi gör nästa stadie av läkning lättare, friare och
naturligare för oss själva?
Om
jag säger till patienter att höja sina nivåer av immunoglobuliner
eller T-celler i blodet så kommer ingen att förstå hur de ska göra
det. Men om jag lär dem hur de älskar sig själva och andra fullt
ut, så sker samma förändring automatiskt. Detta är sanningen:
kärlek läker.
- Bernie
Siegel, Love,
Medicine and Miracles,
(Harper and Row, 1986)
Hur
vi hjälper andra att katalysera läkning i dem
Det är ganska vanligt att vi tror att vi behöver någon annans godkännande för att börja läka.
Att
vi tror att vi behöver närvaron av någon utanför oss själva att
säga, det är okej, du håller på att läka, du förtjänar att
läka, du kan läka; du har redan de första verktygen för att läka
dig själv och leva ett liv som är bättre för dig och andra i din
omgivning.
Det
låter konstigt, men det verkar ofta vara så att folk känner att de
behöver ett yttre godkännande. Ibland behöver vi deras godkännande
bara en gång, bara för att starta processen eller fortsätta den,
för att tro på den; ibland behöver vi godkännandet under delar av
läkeprocessen som fortsätter under hela vårt liv. Den rösten
utifrån som gör det lättare att komma ihåg att ”Ja,
det är okej att jag läker”.
Inom
det man kallar informationsteknologi kallas detta klibbighet.
Man har sett i studier att när servitriser bara upprepade en kunds
beställning till dem ökade deras dricks med 70%. Det är så ofta
som vi känner ett behov av att någon annan bekräftar vår
existens, att ge ett tystlåtet godkännande åt våra val och och
vårt liv.
En akupunktör eller
hälso-utövare inom sjukvården har givetvis mycket större ansvar
på sina axlar att kunna hjälpa läka patienterna de kommer i
kontakt med. Men vem som helst kan hjälpa till med det, vem som
helst kan bli en katalysator för att hjälpa andra att läka. Och
genom att hjälpa andra att läka hjälper vi också hela världen
runt omkring oss att läka mer.
Nyckeln
till detta är vilken intention vi har. Om vi har en läkande
intention, då kan vi hjälpa andra att läka. Inom Taoismen finns
det dessutom ett klart ramverk av kunskap och träningstekniker för
detta, speciellt för de som arbetar med kinesisk medicin och
akupunktur. Men även utan det, så att ha en läkande intention i
det vi säger och hur vi manifesterar oss själva kommer att hjälpa
andra jättemycket i deras läkeprocess, var de än är i den och
vilken anledningen än är till att de behöver läkningen.
Säg att en patient kommer till mig. Jag försöker känna, har de frid i sinnet när det gäller sjukdomen de har? För i så fall så har de redan förstått vad problemet innebär för dem. Så vad jag försöker göra är att ge dem råd för hur de kan fortsätta ha den friden i sitt sinne.
– Jeffrey
Yuan i intervju om läkningen av shen i kinesisk medicin, se
http://www.accm.ie/all-diseases-are-rooted-in-the-spirit/
Så
hur känns det att läka? Oftast så är förändringen en fråga om
atmosfär – att ens ande lyfter, ihop med en större känsla av
engagemang med vårt liv, vilket plötsligt blir mycket mindre
överväldigande och jobbigt. Problem som innan verkade omöjliga att
påverka blir plötsligt mindre skrämmande. Detta följs också av
en mycket klar och fysisk känsla av lättnad. Jag har hört det
beskrivas som alltifrån ”ett mörkt moln som lyfte från mig”
till en känsla av att allting bara släppte. Effekten kan ofta bli
så stark att det motsvarar eufori.
– Healing
the Wounded King,
John Matthews, Element 1997
Intentionen
vi har mot oss själva och andra kan höras i vår röst och ses i
våra ögon; den ekar runt hela vårt väsen var vi än är. Vissa
har en naturlig gåva för att läka andra, men det är en färdighet
som också behöver tränas upp under mycket lång tid för att bli
klar och skicklig. I österländska andliga traditioner och en del
schamanistiska traditioner finns det precisa system för hur vi först
läker oss själva, och sedan hur man tar den konkreta erfarenheten
av helhet och läkning och använder den för att hjälpa andra
människor att läka när man träffar dem.
Att
ha en läkande intention är ett val som vi kan göra. Om vi vill.
Det är ofta mycket mer effektivt om vi först tillåter oss själva
att läka, åtminstone en del; utan det är det mycket svårt att
förstå vad läkning innebär för någon annan och faktiskt hjälpa
dem att läka också.
Att
läka vårt sinne och förstå våra problem – läkning av shen
Shen
är en samlingsterm för vår medvetna närvaro. Shen inkluderar våra
känslor, tankar, personlighet och sättet vi ser på verkligheten.
En klar, vaken shen är närvarande i livet och har bra harmoni i sin
interaktion med andra människor. En fri shen tänker enkelt och lätt
och har bra insikt i hur andra människors shen fungerar och hur man
kan hjälpa dem.
En
av kinesisk medicins många otroliga skatter är att man faktiskt
lätt kan behandla och hjälpa folks shen. Det är otroligt. En
skicklig utövare av kinesisk medicin kan verkligen hjälpa till att
läka någons shen igen, och det är behandlingar som vi helt enkelt
inte har i västerländsk medicin. På grund av detta saknas till och
med tanken på att det går att läka vår shen – vi har helt
enkelt ingen vokabulär här för att det är möjligt, annat än
litegrand genom terapi eller kanske att vi tror på att det kan
fungera i att slappna av den med läkemedel som zoloft.
Vi
ska bara ta en kort första blick på shen här och två
fasetter av den när det gäller läkning: hur läkning av shen läker
oss, och hur man kan läka shen även om en sjukdom är så svår att
den bara går att påverka litegrand.
Akupunktur
i kinesisk medicin har en mängd tekniker för att läka shen i oss.
Första texterna om det kommer från den första textboken i kinesisk
medicin, Huangdi Neijing, Den Gule Kejsarens Inre Klassiker,
som skrevs runt 300 f. Kr.
Genom
akupunkturen kan man läka shen, och när det sker känner folk hur
de blir mer närvarande, hur deras känslor blir stabilare och
lugnare, och hur de själva börjar bli harmoniska med sig själv
igen. Och när man kommer i mer harmoni med sig själv, blir man
också samtidigt mer harmonisk med sin omgivning.
Dessa
behandlingarna används också ofta efter att människor har varit
med om tuffa saker i livet, som skilsmässa, dödsfall, olyckor eller
kanske att man har förlorat jobbet. Då kan kinesisk medicins
behandlingar för att läka shen plötsligt göra att man känner det
som om man får tillbaka sig själv igen, att man hittar en helhet
som man trodde gått förlorad.
Det
andra är att ibland har människor kroniska eller svåra sjukdomar –
som autoimmuna sjukdomar, smärta eller cancer – där man kan
hjälpa deras hälsa en del, men sjukdomen i sig går inte att ta
väck. När en person har cancer kan man verkligen mycket effektivt
stötta och stärka deras hälsa medan de går igenom
cellgiftsbehandling eller strålning. I de fallen kan man verkligen hjälpa
folk att läka sin shen, däremot, och det gör en enorm skillnad –
de blir gladare, starkare, ser klarare på tillvaron, och sorg och
ilska verkar lätta och flyga sin väg upp i himlar som plötsligt är
blå igen.
Vi
hade citatet från Jeffrey Yuan innan, men det är värt att upprepa:
Säg att en patient kommer till mig. Jag försöker känna, har de frid i sinnet när det gäller sjukdomen de har? För i så fall så har de redan förstått vad problemet innebär för dem. Så vad jag försöker göra är att ge dem råd för hur de kan fortsätta ha den friden i sitt sinne.
– Jeffrey
Yuan i intervju om läkningen av shen i kinesisk medicin, se
http://www.accm.ie/all-diseases-are-rooted-in-the-spirit/
Tja,
okej, vi kan lägga till en tredje sak: del av behandlingarna för
att läka shen är också det som kallas att läka hjärtat. Då kan
man verkligen hjälpa folk att läka gamla sorger och problem, och på
nytt återfå delar av sig själv som man trodde var tappade; att
åter hitta en helhet och läkning i själva roten på sitt väsen.
Det är detta man kallar ”att nära hjärtat” i kinesisk medicin.
Du
kan läsa mer om det här ämnet i min bok, den första boken om
Taoismen på svenska – Taoismen
– Förändringens Tradition: schamaner, bergseremiter och
meditationsmästare
där jag lagt till ett unikt kapitel om kinesisk medicin och
akupunktur. Boken kommer ut våren 2014. Du kan läsa mer om den på
www.skylebooks.blogspot.se
och på Daniel
Skyle Författare
på Facebook, och beställa den direkt från daniel@smallchange.se.
I
Klassisk Kinesisk Medicin tränar de skickligaste akupunkturläkarna
en mängd tekniker för hur man tittar på patienten. Genom sin egen
träning i meditation och qigong har de själva fått en enormt klar
och hel shen, och kan därigenom också se andra människor mycket
klart. Detta leder till att mer och mer kunna diagnostisera en person
bara genom att titta på deras shen, och det anses vara bland den
högsta skickligheten som finns i kinesisk medicin.
När
man tittar, måste man vara smart och vaken. När man kan förstå
början och slutet på en sjukdom genom att titta, då kommer
utövarens behandling att vara oslagbar.
– Huangdi
Neijing Suwen,
den Gule Kejsarens Inre Klassiker, ca 300 f. Kr., kapitel 77, Shu
wu guo lun, De Fem Misstagen i Diagnos och Behandling
Vi
kan alla hjälpa varandra att läka
Inom
Taoismen och Ekologisk NLP, som vi arbetar med på Small Change
Klassisk Kinesisk Medicin och Akupunkturklinik, finns klara
strukturer för både läkning och tekniker för läkning. Båda ser
ämnet lite annorlunda, men framförallt Taoismen har mycket
praktiska och detaljerade strukturer för läkning på många nivåer
i oss. Du kan läsa mer om deras synvinklar på läkning och om hur
Klassisk Kinesisk Medicin anser att alla sjukdomar har sin rot i
sinnet som diskuteras i den första textboken i kinesisk medicin,
Neijing från ca 300 f. Kr., i kapitel 8 i del två av den, som heter
Benshen,
Sinnets Rot.
Du hittar mer om det i denna intervjun med den taoistiske mästaren
och akupunkturläkaren Jeffrey Yuen som vi tränar för:
http://www.accm.ie/all-diseases-are-rooted-in-the-spirit.
Vi
kan alla hjälpa varandra att läka. Det finns allt djupare nivåer
inom oss som vi kan läka också, och för de som är intresserade av
äkta andlig träning, som inom Taoismen och andra traditioner, så
är läkning en process som fortsätter under hela vårt liv, bara i
allt djupare lager i oss.
I
kliniken så har Klassisk Kinesisk Medicin och akupunktur tekniker
för att hjälpa patienter att läka på både fysiska, känslomässiga
och metafysiska nivåer – det vill säga, att hjälpa oss att läka
i vårt liv, där vi är, och dit vi är på väg.
Vi
kan alla läka: vi kan alla bli helare.
Det
är viktigare att veta vilken sorts patient som har sjukdomen än att
veta vilken sjukdom patienten har.
– Sir
William Osler
Daniel
Skyle © 2012