Jag ska vara här i två veckor. Dels för att träna mer för en av mina lärare, akupunkturläkaren Dr Wang, dels för att fortsätta mina intervjuer och träning med taoisterna i Kina. Första boken kommer att komma ut i juni 2013: Taoismen – Förändringens Tradition: schamaner, bergseremiter och meditationsmästare, och blir första boken om Taoismen i Sverige. Den här resan ska jag fortsätta mina intervjuer i Peking, men också ta ett steg till, ett litet steg som går långt, ut i tystnaden: jag ska börja intervjua eremiterna i Kinas berg, de som på kinesiska kallas De Gömda.
Vita Molnets Tempel, Baiyunguan, är huvudtemplet för
Taoismen i norra Kina. Det byggdes på 700-talet, och har sedan
brunnit ner, byggts upp, råkat ut för kejsare och rödgardister,
och står ändå kvar i centrala Peking. Det är också huvudtempel
för en av de två stora skolorna av Religiös Taoism: Quanzhen,
Skolan av Äkta Verklighet. Det finns tre sorters Taoism: den äldsta,
Levande Taoism, där allting är uppbyggt av träningstekniker inom
meditation och olika sorters qigongträning som appliceras på en
själv och hela ens liv. Sedan uppstår Religiös Taoism 142 e. Kr.,
då en Zhang Daoling säger att han får uppenbarelser av Laozi, den
mytomspunne författaren till Daodejing (Tao Te Ching), Boken om
Vägen och Kraften, som är en av kärntexterna inom Taoismen. Han
skapar sedan en religion från den gamla träningen, en religion där
ofta många begrepp från sittande meditation förgudligats och gjort
till stora eller små gudar med olika jobb och fokus i himlar och
helveten uppbyggda enligt den dåvarande kinesiska byråkratin och
statsapparaten. Hans skola kallas Tianshi Dao: de Himmelska Mästarnas
Skola, men också Zhengyidao, Vägen av Ortodox Enhet. Idag är
Zhengyi samlingsnamn för flera olika liknande grenar av Religiös
Taoism. Zhengyiskolan har sitt högkvarter i Peking i templet
Dongyueguan.
Sedan kommer också Filosofisk Taoism till detta, en
gren som fötts i Väst av människor som läst och förtrollats av
de klassiska taoistiska texterna även om de aldrig träffat en
taoist eller vet att många av texterna är koder för
träningstekniker inom Levande Taoism.
Och hela tiden har eremiterna funnits i Kinas berg. Jag
ska till Zhongnanshan, en bergskedja egentligen, inte ett berg. Det
var här som Laozi sägs ha lämnat Kina efter att ha stannat till
när vaktofficeren i passet vid Loukuantai ödmjukt bad honom att
skriva ner sin lära innan han lämnade landet: texten som legenden
säger blev Daodejing. I själva verket vet ingen vem som skrev
Daodejing, eller exakt när, men mycket ny forskning har kommit fram
med nya gravfynd de gångna åren. Detta finns mer om i boken
Taoismen – Förändringens Tradition, med ett helt kapitel bara om
Taoismens texter och koderna för andlig träning som ofta bygger upp
dem.
Första gången
någon skrev ner i text att det finns eremiter i Zhongnanshan var 200
f. Kr. Resan till Zhongnanshan är den första av flera för research
för min kommande bok om eremiterna i Kinas berg, planerad att komma
ut 2016.
Yinshi. De Gömda.
Daniel Skyle ©
2013